Chronische pijn behandeling

Chronische pijn heeft invloed op uw hele welzijn. Niet alleen kunt u veel minder en neemt de belastbaarheid af. U wordt eerder moe en het slapen lukt niet zo goed meer. Ook lijkt ontspannen helemaal niet meer te lukken. Het beïnvloedt daarnaast nog eens uw emoties, uw manier van denken, uw omgeving en uw activiteiten.

Chronische pijn kunnen we in tegenstelling tot acute pijn, niet in verband brengen met weefselschade.

Bij de behandeling van chronische pijn gaan we anders om met klacht. U leert tijdens het behandeltraject op een andere manier kijken naar uw pijn en leert er ook anders mee omgaan. U krijgt daardoor meer grip op uw situatie.

We beginnen met een uitgebreide intake en een grondig onderzoek.

Vervolgens starten we met pijneducatie en kijken we welke soort pijn u mogelijk heeft. Meestal maakt de uitleg het voor u allemaal al veel duidelijker.

Voor het gemak gaan we uit van drie soorten pijn.

• pijn als gevolg van schade aan bijvoorbeeld, spieren, gewrichten enz. Dit noemen we nociceptische pijn, er is iets kapot.
  • pijn als gevolg van veranderingen in zenuwen. Dit noemen we zenuwpijn, meestal voelt dit als prikkende, tintelende, branderige pijn.
  • pijn omdat uw zenuwstelsel niet meer accuraat reageert, het werkt niet meer zoals het behoort te werken. U zenuwstelsel is overgevoelig voor pijnalarmsystemen (centrale sensitisatie). In veel gevallen is dit de reden van onbegrepen chronische pijnklachten.

Het komt ook voor dat u een combinatie van pijnen heeft.

Tijdens de behandeling maak ik gebruik van onderstaande technieken.

• Motor control, op de goede manier leren bewegen, geen compensatie “trucjes” om de pijn te vermijden.
  • Graded Activity, het opbouwen van uw belastbaarheid door gerichte langzaam toenemende activiteiten.
  • Lichaamsbewustzijn, weer vertrouwen krijgen in uw eigen lichaam.
  • Stressmanagement, de invloed van stress op uw pijnklachten.
  • Ontspanningstechnieken, minder verkrampt bewegen.
  • Ademhalingstechnieken, u zelf niet “vastzetten” tijdens het bewegen.
  • Elementen uit NLP (Neurolinguïst Programmeren). U leert op een andere manier naar de pijn kijken, pijn in een ander perspectief plaatsen.

Wilt u meer informatie of nu direct een afspraak maken, neem dan contact met mij op.

klachten-scaled.jpg
balans-foto-scaled.jpg